"Είναι κεφάτη γυρίζει...!"

Μες την εβδομάδα πολλές φορές θα σταματήσεις στο σουπερ μαρκετ για να αγοράσεις ένα ή δυο πράγμα τα όπως αυγά και γάλα. 
Πως θα γίνει να μην γεμίσουμε το καρότσι μας με ανθυγιεινά τρόφιμα;;

Πριν ξεκινήσεις για το σουπερ μάρκετ φρόντισε να φτιάξεις μια λίστα με το τι χρειάζεσαι και φρόντισε να μην πεινάς. Έρευνες έχουν δείξει πως τα άτομα που πεινάνε όταν παν σουπερ μάρκετ τείνουν να αγοράζουν περισσότερα τρόφιμα τα οποία έχουν υψηλό θερμιδικό περιεχόμενο καθώς επίσης έχουν υποστεί πολύ επεξεργασία.

Οι αλυσίδες των σουπερ μαρκετ δίνουν πολλά χρήματα ώστε να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον όπου θα πάρεις περισσότερα από όσα ήθελες. Απο τον σχεδιασμό των διαδρόμων και την μουσική μέχρι και την μυρωδιά του χώρου!

Αν ψάχνεις τρόφιμα που χαλάνε εύκολα όπως λαχανικά, φρούτα, γάλα, αυγά ή ψάρια και κρέας θα τα βρεις στους περιφερειακούς διαδρόμους του σουπερ μαρκετ και συνήθως η πιο γρήγορη διαδρομή για αυτά τα προϊόντα περνά μέσα απο τις σοκολάτες, τα πατατακια, τα αναψυκτικά κλπ. Έτσι λοιπόν, μείνε στους περιφερειακούς διαδρόμους και πέρνα μόνο όταν χρειάζεσαι κάτι απο τους εσωτερικούς διαδρόμους.

Ακόμη και στους διαδρόμους με τα πιο ανθυγιεινά τρόφιμα, τα πιο επεξεργασμένα και με πολλές θερμίδες τρόφιμα θα βρίσκονται σε ράφια στο ύψος των ματιών ενός μέσου ενήλικα ή σε σημείο όπου μπορείς εύκολα να τα φτάσεις.

Για παράδειγμα, θες να φτιάξεις ένα κεικ και θα πας στο σουπερ μάρκετ. Μόλις φτάσεις στο διάδρομο με τα είδη ζαχαροπλαστικής θα βρεις τα έτοιμα μείγματα για γλυκά, έτοιμο γλάσο σοκολάτας, τις σοκολάτες ενώ λίγο πιο ψηλά στα ράφια θα βρεις το αλεύρι, την ζάχαρη και ότι άλλο μπορεί να χρειάζεσαι για το κεικ σου.

Τα τρόφιμα τα οποία απευθύνονται κυρίως σε παιδιά εντοπίζονται σε δύο επίπεδα. Το πρώτο επίπεδο βρίσκεται στο ύψος των ματιών ενός μέσου τρίχρονου παιδιού και το άλλο στο επίπεδο των ματιών ενός παιδιού που κάθεται στο καροτσάκι του σουπερ μαρκετ (περίπου στο ύψος του ώμου ενός μέσου ενήλικα). Έτσι είναι πιο εύκολα τα παιδιά να εντοπίσουν ένα τρόφιμο που τους αρέσουν (τα οποία συνήθως είναι πάρα πολύ επεξεργασμένα και με τεράστια ποσότητα ζάχαρης) και να το ζητήσουν απο τον γονέα τους.

Δεν είναι τυχαίο που γύρω απο τα ταμεία υπάρχουν σοκολάτες και γλυκίσματα. Όσο περιμένεις στην ουρά θα μπεις στον πειρασμό να απλώσεις το χέρι σου και να πάρεις μια σοκολάτα για τον δρόμο, που θα σου δώσει θερμίδες που δεν χρειάζεσαι.


Ακόμη, πολλές έρευνες έχουν γίνει για την μουσική που παίζει στα σουπερ μαρκετ! Υπάρχουν αποδείξεις πως μουσική με χαμηλό τέμπο μειώνει την κίνηση στα ταμία καθώς χαλαρώνει τον πελάτη και τον οδηγεί να μείνει περισσότερο μέσα στον χωρο του σουπερ μάρκετ με αποτέλεσμα να ψωνίζει πολλά περισσότερα προϊόντα τα οποία δεν του χρειάζονται. Στα σουπερ μαρκετ πολλές φορές απο τους αεραγωγούς μπορεί να βγαίνουν τεχνητά αρώματα σε συγκεκριμένους διαδρόμους. Όπως για παράδειγμα η μυρωδιά φρεσκοψημμένου ψωμιού και βανίλιας στον διάδρομο με τα είδη αρτοζαχαροπλαστικής ή μυρωδιά σοκολάτας στο διάδρομο με τις σοκολάτες. Αυτό ενεργοποιεί περισσότερες αισθήσεις στον πελάτη και πολλές φορές τον κάνει να πεινάει με αποτέλεσμα να ενδώσει σε τρόφιμα που δεν θα αγόραζε αρχικά.

Φράντζας Χριστόφορος
Διατροφολόγος – Διαιτολόγος  ΑΤΕΙ Θεσσαλίας
MSc. Βιοτεχνολογία – Ποιότητα Διατροφής & Περιβάλλοντος (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας)

Σχόλια